EdgeGuide bloggen

Frukostseminarium 17 Juni på Berns - MDM och EMM i molnet

MaaS360 MDM och EMM i molnet

MDM, Mobile Device Management har funnits på agendan ända sedan den första ”Smartphonen” introducerades. Det har i stor utsträckning varit frågan om att kontrollera alla mobila enheter samt att skapa säkerhet mot virus, intrång och andra risker. Den ansatsen räckte till alldeles utmärkt så länge det främst gällde att dela ut e-post till mobila användare.

BYOD (Buy Your Own Device) och kraven från användarna att inte bli begränsade i den privata sfären, i kombination med allt fler kritiska, mobila, företagsapplikationer har förändrat bilden totalt.

Numera talar vi om EMM, Enterprise Mobility Management. Frågan är nu snarare hur vi skapar maximal frihet i kombination med full säkerhet.

Vi talar om:

- Full kontroll på operativsystem och mobila enheter från ett enda enkelt gränssnitt.

- Mobila ”containers” i varje enhet som möjliggör både säkert arbete och en innehållsrik och social fritid.

- Säkert samarbete och distribution av information i olika former och över alla filtyper.

- Administration, distribution och säkerhet för affärsapplikationer.

- Mobila säkra gateways för enkel och enhetlig åtkomst till delade filservers, intranät och andra interna system.

Låter det enkelt att implementera eller som ett stort projekt?

I vårt seminarium visar vi en molnlösning, MaaS360 Fiberlink från IBM som gör allt detta extremt enkelt.

Vi talar om minuter att komma igång. Kom och lyssna på hur och varför, samt varför MaaS360 anses som en ledare hos Gartner.

Agenda

08.30-09.00 Registrering & Kaffe och smörgås

09.00-10.30 Konferens

10.10-10.30 Fika

10.30-11.45 Demo

11.45-13.00 EdgeGuide bjuder på lunch för dom som vill.

Plats

Berns salonger, Berzelii park

Seminariumet är nu avslutat. Önskar du ändå veta mer, kan vi ordna en privat demo!
Kontakta Ali Qureshi på ali.qureshi@edgeguide.com eller 070 321 11 15

Liferay Portal - den mobilvänliga plattformen

Liferay Portal gör det enkelt att möta mobila behov, även seo!

Liferay Portal – den mobilvänliga plattformen

Som specialister på portaler för webb och intranät har Edgeguide en stark ställning på den svenska marknaden idag. Vi levererar lösningar till både privat och offentlig sektor baserat på två av de mest populära portalplattformarna, Open Source-baserade Liferay Portal samt IBM WebSPhere Portal. Båda dessa plattformar klassas av Gartner Group som ledare på marknaden.

Edgeguide var på den svenska marknaden tidigt ute med att arbeta med Liferay och har nu efter fem år byggt upp en gedigen kunskap om hur man bäst implementerar denna plattform för att passa en organisations behov.

Mobilitet

Google lanserade för någon vecka sedan nya sökalgoritmer där man prioriterar mobilvänliga siter. Det innebär att mobilanpassade siter kommer hamna högre upp i sökningar än de siter som inte är anpassade för mobil.

Som vilken annan javabaserad portal så tillhandahåller Liferay funktionalitet för systersajter. Detta gör att man enkelt kan bygga upp mobilvänliga sajter med anpassat innehåll. Man kan naturligtvis också bygga responsiva sajter vilket sajten du tittar på just nu bevisar.

Att Google skulle göra denna anpassning har varit känt sedan länge, men det innebär inte att alla hunnit anpassa sina siter. Har du? Om inte, så kommer din sida tappa plats i sökresultatet.

Enkelhet

Liferay Portal är en komplett portalplattform som erbjuder bred funktionalitet. För de som inledningsvis endast har behov av publicering så hanterar den det utmärkt. Man kan enkelt göra anpassningar i publiceringsverktyget så att det passar olika roller i ens organisation.

Integration

Liferay Portal stödjer JSR 286 portlet-specifikationen, vilket ger en mängd nyttiga fördelar för den som också behöver integrera mer funktionalitet. Det ger en möjligheter att bygga in avancerad funktionalitet på ens webbsajt eller intranät, man kan integrera funktionalitet från ärendehanteringssystem eller bokningssystem. Här finns också möjlighet att låta de integrerade systemen kommunicera med varandra genom s.k. Inter Portlet Communication, portalen fungerar som en integrationsplattform mellan ens system. Exempelvis kan bokningssystemet uppdatera betalningssystemet när en kund gör en bokning eller beställning.

Kort och gott kan man säga att Liferay Portal är en utmärkt plattform för den som snabbt vill komma igång, men att den också är en fullvuxen plattform för företag och organisationer med avancerade behov.

Vi har byggt ett flertal avancerade webblösningar för kunder i många olika branscher, vi kommer gärna och besöker också dig för att prata om hur Liferay Portal och Edgeguide kan lösa dina behov gällande webb och mobila lösningar.

För mer information kontakta ali.qureshi@edgeguide.com

Affärsområdesansvarig - Identity Access Management

Vi skapar säkra och smarta lösningar för mobil, webb och portal med Identity & Access Management från IBM.

Vi vill bli fler inom Identity Access Management!

Vi får allt fler uppdrag inom Identity och Access Management.

Nu söker vi en driven konsult med erfarenhet av processer och teknik som vill ta nästa steg till att ha både kommersiellt och tekniskt ansvar.

Som del i vårt team arbetar du med att föra samman människor, kunskap och system. Med ökad effektivitet och lönsamhet som resultat. Vi sätter en ära i att få arbeta nära våra kunder, och att sätta nyttan framför tekniken i sig.

Vi ställer höga krav, och förväntar oss att du gör detsamma, både på dig själv, och på oss som arbetsgivare. Dina personliga egenskaper, ditt konsultativa arbetssätt och din förmåga att fungera bra med oss andra är minst lika avgörande som dina kvalifikationer i övrigt.

Plats: Stockholm
Märk ansökan: 365 IAM - Identity Access Management
Ansvarig för rekrytering: Pär Åberg
Telefon: 073 205 01 60
Mail: par.aberg@edgeguide.com

Domino, utveckling, samt hosting- och driftsexpert

EdgeGuide är experter på Domino, utveckling, hosting och drift

EdgeGuide fortsätter att växa!

Tack vare ökad efterfrågan från våra kunder, inom Domino hosting och drift.

Vi får ständigt nya uppdrag från våra befintliga och nya kunder inom både utveckling och drift av IBM Notes och Domino-baserade lösningar. Med detta har vi nöjet att välkomna Henrik Grönvall i Edgeguide-teamet. Henrik har mer än tio års erfarenhet inom utveckling och drift av IBM Notes och Domino, han är en välkommen förstärkning till Sveriges vassaste Domino driftsteam. 

Vill du också lämna över förvaltningen och driften av dina Domino och Notes applikationer till oss?

kontakta Ali Qureshi / 070 321 11 15

IBM programvara, Licenser, revisioner och virtualisering

IBM programvara. Licenser, revisioner och virtualisering.

Det finns ett antal stora utmaningar som är förknippade med licenser för IBM:s programvara.

Det går att i de flesta fall att helt fritt ladda ner IBM:s programvara utan begränsning vad gäller antalet installationer. Oftast finns inga licensnycklar. I distribuerade miljöer kan programvaran snabbt ”föröka sig” utan central kontroll.

En annan utmaning är att det är svårt att hålla reda på licensvillkoren eftersom informationen ofta är spridd i olika dokument som vart och ett har sin egen uppsättning relaterade villkor.

En tredje utmaning är att hålla reda på den mängd licensieringsformer som finns. ”Authorized User”, UVU, PVU etc. Den stora variationen gör att det är svårt att som kund veta vad som gäller för en specifik produkt.

Samtidigt måste man som kund vara beredd att på att snabbt redovisa för IBM att man är rätt licenserad. IBM har på senaste åren intensifierat sina licensrevisioner rejält.

När det gäller licensiering baserad på processorkapacitet, Processor Value Unit (PVU) gäller det att vara riktigt uppmärksam. Det vanliga är att man tilldelar bara en del av en fysisk server till att köra en viss programvara.  Det gäller då för dig som kund att kunna bevisa att inte hela den fysiska maskinen används. Detta för att slippa riskera efterkrav från IBM vid en revision. Det kan i många fall handla om miljonbelopp.  Vi talar om s.k. Sub Capacity Licensing.

Det godkända sättet att få utnyttja Sub Capacity Licensing är att installera ILMT (IBM License Metric Tool) på alla servrar som kör IBM programvara.  Här får man en direkt mätning av det aktuella kapacitetsutnyttjandet. Historien är dock inte slut här. I nästa blogg berättar vi mer om de tjänster Edgeguide kan erbjuda för att du som kund ska slippa revisonsproblem.

För mer information kontakta ali.qureshi@edgeguide.com

Systemutvecklare - Lotus Notes & Domino

Vi bygger värdens bästa "team" genom att jobba med projekten från vårt kontor. Roligare arbetsplats får du leta efter!
EdgeGuide driver kunduppdrag från sina egna kontor. Det betyder att dina arbetskamrater alltid finns i närheten för att hjälpa till. Vi tror att uppdragen blir roligare, vi blir mer kreativa tillsammans och kunden får en bättre upplevelse.

Som del i vårt team arbetar du med att föra samman människor, kunskap och system. Med ökad effektivitet och lönsamhet som resultat. Vi sätter en ära i att få arbeta nära våra kunder, och att sätta nyttan framför tekniken i sig.

Vi ställer höga krav, och förväntar oss att du gör detsamma, både på dig själv, och på oss som arbetsgivare. Dina personliga egenskaper, ditt konsultativa arbetssätt och din förmåga att fungera bra med oss andra är minst lika avgörande som dina kvalifikationer i övrigt.

Systemutvecklare – Lotus Notes & Domino

EdgeGuide får ständigt nya kunder som vill att vi förvaltar deras Notes & Domino miljö.  Förvaltning är bra mycket roligare än det låter. Det innebär oftast att vi förnyar, förbättrar och bygger nytt. I många fall tar vi även hand om drift, administration och även hosting i vårt datacenter.

Framgången med vårt förvaltningskoncept gör nu att vi söker en utvecklare inom Domino och Lotus Notes till vårt kontor i Stockholm. Du bör ha en lång erfarenhet inom applikationsutveckling. Kan du Notes Administration eller Websphere Portal utveckling så är det en fördel.

Plats: Stockholm
Märk ansökan: 846 LNW
Ansvarig för rekrytering: Ali Qureshi
Telefon: 070 321 11 15
Mail: ali.qureshi@edgeguide.com

Sänk kostnaden för drift av dina Notes-applikationer

Vill du sänka kostnaden för drift av dina Notes-applikationer?

Utöver att hantera din email och annan samverkan så är IBM Notes och Domino en kraftfull applikationsplattform. Många företag, myndigheter och kommuner använder Notes som en strategisk applikationsplattform, mycket tack vare att det är väldigt enkelt och går snabbt att utveckla nya applikationer samt att det är billigt att drifta och underhålla dem.

Över åren har applikationer på Notes-plattformen kommit att bli verksamhetskritiska för många organisationer. Man har integrerat applikationer med varandra, gjort dem tillgängliga över webben och i många fall också mobilt.

IBM Notes och Domino är idag en av världens mest spridda plattformar för email hos företag och myndigheter. Den globala marknadsandelen ligger runt 30% beroende på vem och hur man frågar.

Av dessa organisationer har en del valt att byta ut email-plattformen till annan teknik. Många försöker också flytta sina applikationer till den nya miljön. Vår erfarenhet är att man oftast utan större bekymmer kan flytta 75 % av applikationsfloran, men vad ska man göra med den sista fjärdedelen? Svaret kan vara att man fortsätter köra dessa applikationer i sin miljö med en billigare licens där email är exkluderad. Man får en lägre licenskostnad men kan samtidigt behålla sina viktiga applikationer.

Men om man har valt att migrera bort från en plattform till förmån för en annan så kan det ju också finnas ett värde i att inte ha kvar den i sin datahall eller licensinnehav. Hur skall man då som IT-avdelning kunna leverera de tjänster som verksamheten kräver?

Här kommer Edgeguides smarta förvaltningsmodell in i bilden. Vi på Edgeguide kan ta över både era applikationer och licensinnehav och köra dem i vår serverhall. Du kommer hamna i gott sällskap med många andra kunder som valt att sänka sina kostnader och samtidigt behålla en hög servicegrad genom att nappa på vårt erbjudande om Domino hosting.

Eftersom vi har femton års erfarenhet av att förvalta och utveckla Notes-applikationer så kan du vara säker på att dina system är i trygga händer. I samband med flytten till vår driftsmiljö så erbjuder vi också våra kunder att passa på att modernisera sin applikation till ett attraktivt webbgränssnitt, optimera funktionaliteten och samtidigt se över gamla buggar.

Vi börjar med att göra en översyn av era applikationer och aktuell driftsmiljö, sedan sammanställer vi också verksamhetens krav på funktion och tillgänglighet. Utifrån detta kan vi ta fram ett förslag på hur ett förvaltningsåtagande kan se ut för just er.

Är du intresserad och vill veta mer så kontakta oss gärna:
Email: jonas.thorsell@edgeguide.com
Tel. 070-321 11 48

Dominoapplikationer i mobilen

Den 22 maj på IBM Client Center, Kista!

Precis som många andra har säkert ditt företag gjort stora investeringar i stategiska Dominoapplikationer. Kanske har ni funderat på att modernisera, webbifiera eller helt enkelt bygga om.

Användarna förväntar sig numera att ha sina system tillgängliga näsomhelst, varsomhelst. Mer än 90% av användarna har sin mobila enhet inom armlängds avstånd 100% av sin vakna tid. Varför skulle något annat gälla för Domino?

Att göra Domino mobilt är riktigt enkelt.

När vi säger enkelt menar vi inte bara ren utveckling utan vi inkluderar vi säkerhet, distribution, integration,test samt stöd för den mängd olika mobila enheter som finns på marknaden.

Kom se och lyssna på hur Domino Data Services och IBM Worklight öppnar en helt ny värld av möjligheter.

Och en sak till. Föreläsningen är självklart gratis!

Missa inte chansen att titta på vår film om mobilitet!

Gör dina applikationer mobila

Våren har kommit till Sverige och både djuren och vi människor börjar leva upp, vi hänger in vinterkläderna och känner oss friare och lite mer positiva. Nu blir det varmare och ljusare.  Men har du tänkt på att även ditt företags data behöver komma ut på grönbete ibland?

Vi på EdgeGuide har arbetat med affärskommunikation i snart femton år. Tekniken har utvecklats med vår idé har alltid varit densamma: att hjälpa våra kunder att bli effektivare genom en förbättrad kommunikation.  Det må vara e-post, avancerade elektroniska tjänster genom portaler, intranät med samverkansfunktionalitet eller att integrera dessa organisationers verksamhetssystem in i en portal för att samla information och förenkla affärsprocesser

Det vi och våra kunder jobbar intensivast med nu är mobila lösningar. I allmänhet har företag och myndigheter bra ordning på sina system, man har en genomtänkt IT-strategi som oftast stödjer verksamheten på ett effektivt sätt.

Infrastrukturen är på plats, servarna virtualiserade, applikationerna är anpassade och optimerade för verksamhetens behov. Webbplatsen är välbesökt och innehåller all relevant information om din verksamhet.

Men det finns fortfarande en komponent där potentialen för förbättring är enorm och det är tillgänglighet. Varför ska man behöva gå till skrivbordet för att få tillgång till data och kunna utföra arbetsuppgifter? Många av oss har idag email tillgängligt i vår mobiltelefon, kanske kalender, men inte mycket mer.

Tänk om man också kunde få full tillgång till sina viktigaste verksamhetssystem i mobiltelefonen eller en surfplatta. Servicepersonal skulle kunna komma åt och uppdatera sina uppdrag och ta emot nya uppdrag. Man skulle också kunna tänka sig att säljare kan få tillgång till uppgifter om sina kunder, att de kan uppdatera och se tidigare säljaktiviteter, inspektörer hos myndigheter kan omgående rapportera sina observationer och fakta in i ärendehanteringssystemet utan dröjsmål.

Vi på Edgeguide är övertygade om att den stora förändringen under de närmaste åren i företags och myndigheters IT-miljöer kommer ske kring mobila lösningar.

Mobil tillgänglighet handlar inte bara om appar, det kan också vara att man anpassar sitt intranät till att kunna konsumeras i mobila enheter. Valet av kanal skall göras baserat på behov, hur användaren skall kunna interagera med applikationen.

I många fall handlar det dock om applikationer som skall köras i den mobila enheten.

Att designa och bygga applikationer för mobila enheter avviker i mångt och mycket från traditionella applikationer som körs i stationära eller bärbara datorer eller genom en webb-browser. Det fysiska formatet  är annorlunda, man kan helt enkelt inte presentera lika mycket information på en fyratumsskärm som på en tjugofyratumsskärm, dessutom skall man kunna sköta applikationen med tummen. Trots det bör man inte se på utveckling av mobila applikationer som något mystiskt eller dramatiskt. Det handlar fortfarande om en applikation där användaren ska utföra ett antal uppgifter som fyller en funktion för verksamheten.

Det fina här är att dessa system i allmänhet redan finns i verksamheten, det enda som behöver göras är att göra dem tillgängliga och det är faktiskt mindre komplicerat än vad man tror. Datat finns där och nödvändig affärslogik är känd. Nu behöver man bara förpacka den i mobilt format.

Som exempel kan vi använda oss av Domino. Många företag och myndigheter har ett stort antal Domino-applikationer i sina miljöer. Trots att många av dessa applikationer ofta är verksamhetskritiska så har de ibland hamnat i skymundan i förhållande till annan utveckling.

Genom att aktivera Domino Data Services som är ett s.k. REST API tillgängliggör man data från Domino-databaser som sedan kan användas för den applikationslogik man vill bygga och göra tillgänglig för sina användare.

Vi på Edgeguide kan alltså hjälpa dig att, genom förhållandevis små investeringar, frigöra dina verksamhetsapplikationer och göra dem tillgängliga mobilt.

Vill du veta mer så kontakta oss gärna för ett samtal eller möte. Kontakta Jonas Thorsell. 070-321 11 48, jonas.thorsell@edgeguide.com

Missa inte chansen att titta på vår film om mobilitet! 

Skapar social affärskommunikation kundvärde?

Att medvetenheten kring social affärskommunikation (social business) ökar är otvetydigt, däremot så är det för många oklart vilka kundvärden detta ska skapa. Att kundvärde är hela ideén med social affärskommunikation är dock självklart och nyckeln till framgång ligger i att få ihop det man säger att man är (varumärket) och det man gör (operativa processer) med det som sedan når kunden.

Följande modell (källa: http://www.socialbusinessnews.com/social-business-customer-value/) är ett bra exempel på hur ekosystemet bör ser ut:

Att bli mer sociala med kunden är på alla sätt bra men den fulla potentialen kommer fram först när man också ser till att bygga inifrån företaget och se till att de interna arbetssätten hänger ihop med budskapet utåt.

Social affärskommunikation innebär alltså BÅDE ett socialt varumärke och en socialt arbetande organisation i alla delar. Det är inte bara en fråga om PR och marknadsföring, Facebook och Twitter. Det vi kommunicerar utåt till våra kunder och partners måste stämma med hur vi verkar och agerar.

Därför påverkar ett socialt arbetssätt hela organisationen. Vi talar om en social designprocess där människor, information och processer blir kommunicerande kärl.

Vill du veta mer om hur man lyckas skapa kundvärde genom sociala intranät, kontakta Ali Qureshi 070-3211115

Visar 1-10 av 40 resultat.
Antal per sida 10
av 4