EdgeGuide bloggen

Det sociala företaget och varumärket

Socialt kapital är de (förhoppningsvis goda) relationer vi har med andra människor, företag och samhället i stort och de fördelar vi kan få av att ha dessa relationer. Alla anställda representerar våra varumärken mot omvärlden.

Idag har faktiskt alla våra kunder, affärspartners, före detta anställda med flera möjlighet att tycka till om vårt företag och dela sina åsikter med i stort sett hela världen via sociala nätverk. Det enda sättet för en för en företagsledning att känna sig riktigt trygg är att se till att alla anställda känner till och verkligen delar viktiga, gemensamma grundvärden. Det interna och externa budskapet måste hänga ihop i alla delar. I varje affärsmöte och i varje kundservicesamtal.

Social Business handlar alltså inte bara om att införa ett antal nya spännade sociala verktyg utan framförallt om en resa mot en öppen kultur där alla anställda uppmuntras att dela, samarbeta, fundera och agera för förbättring och utveckling.

IBM Connections Content Edition och Enterprise Content Management

En fundering som uppstår hos i stort sett alla kunder som använt IBM Connections eller andra sociala intranät en tid, är var man lagrar olika typer av dokument.

De sociala funktionerna lämpar sig speciellt väl för samarbetsprocessen där man interaktivt samarbetar med att ta fram idéer, underlag och dokument. Problemen uppstår när man vill infoga det färdiga arbetet i någon form av företagsgemensamt "document repository" eller ECM-system med metadata och godkännandeflöden. Vi talar ibland om "System of Engagement" kontra "System of Record".

IBM Connections Content Edition innebär integrerar socialt samarbete och ECM i en sammanhållen och fullt integrerad miljö.

Kontakta Pär Åberg för mera information.

Domino Xpages Expert till Agria

Agria anlitar EdgeGuides Domino Xpages Expert

Agria gav förtroendet till EdgeGuides konsult och uppdraget gäller utveckling och förvaltning av Agrias webbar.  Utveckling sker i Lotus Notes Domino och det är mycket fokus på nya tjänster som innebär utökad interaktivitet med kunder.  I uppdraget ingår också att säkra kopplingarna till webbarna från kringliggande system, utföra enhetstester och vara behjälplig vid system- och acceptanstesterna.

EdgeGuide är experter inom Xpages teknik och har bygg lösningar på den plattformen sedan 2009. Idag används vår plattform av minst 7 miljoner användare årligen.

WebSphere Portal Expert till Scania

EdgeGuide anlitas som Websphere Portal Expert till Scania

 

Scania i Södertälje valde att anlita en av EdgeGuides många WebSphere Portal-experter. Uppdraget  består bl.a. i att utveckla nya portal-applikationer och tjänster, upprätthålla och utveckla befintliga portaler samt att hantera teknisk support till slutanvändare för de befintliga portalerna.

EdgeGuide AB har jobbat med Websphere Portal sedan 2005 och är en av det största aktörerna på plattformen i Sverige. EdgeGuide har bl. a.drivit Websphere Portal projekt hos Securitas, Husqvarna och Euroaccident.

 

IBM Web Content Manager - CTC

Vad är CTC i IBM Web Content Manager (WCM)?

 

Content Template Catalog (CTC) är en uppsättning mallar i WCM som kan användas för att snabbt sätta upp en hel site eller för att lägga grunden vidareutveckling. Katalogen innehåller mallar för ett antal standard-komponenter och design element som t ex Nyheter, Events och Kurser. Med hjälp av mallarna kan man bygga en komplett site helt utan modifieringar men den tillåter också att man modifierar och lägger till egna komponenter för att få den design och funktion som man vill ha. Standard-temat i CTC bygger på PageBuilder2 temat och innehåller portlet-paletten så att man snabbt och enkelt kan lägga till portlets på sina sidor.

CTC innehåller också en Demo-site som man kan använda för att visa möjligheterna med IBM Portal. Mallarna håller den kvalité som krävs för produktion.
Mallarna används med fördel för "kickstarta" ett projekt och för att implementera en god struktur och modulär design i WCM. Man kommer snabbt igång med projektet och kan snabbt få en lösning att "känna på" samtidigt som arkitekturen och designen i WCM standardiseras.


Läs mer i IBMs Portal wiki (nytt fönster) eller kontakta EdgeGuide om du vill veta mer om detta!

Visar 5 resultat.