EdgeGuide bloggen

Därför är vi störst på IBM

EdgeGuide har haft ett lysande år 2012. EdgeGuide utmärkte sig med en top 3-placering i Europa vad gäller försäljning av IBM programvarulicenser. Kunskap och kundförtroende ligger till grund för framgången.

Under 2012 fick EdgeGuide förtroendet att bygga ett Socialt Intranät för ett internationellt företag med kontor över hela världen. Vi fick även samma förtroende av ett större försäkringsbolag. Bolaget ville ha en flexibel Integrationsplattform för sin kommunikation med kunder och samarbetspartners samt ett intranät med sociala funktioner. Lösningen är baserad på Websphere Portal 8, WCM 8 med Content Template Catalog (CTC) och IBM Connections 4.

EdgeGuide bjöds in som talare på Webbdagarna av IDG och intervjuades om de nya trenderna inom Integationsplattformar och Sociala intranät. EdgeGuide lanserade även en ny webbsajt byggd på Xpages-teknologi för en större aktör inom svensk bilbesiktning. Lösningen har idag ca 7 miljoner besökare/år.

Kontakta Ali Qureshi för mer information / 0703211115

IBM Smart Cloud

Varför skall vi in i IBM Smart Cloud?

Vi på Edgeguide ställde oss själva den frågan för drygt ett år sedan. Vi hade 7 servrar som drev våra viktigaste applikationer. En IBM Traveler som såg till att alla mail, kalenderinbjudningar samt adressbok var tillgängliga för mobila klienter. En mailserver. Ett Socialt intranät byggt på IBM Connections. 3 kommunikationsservrar som tog hand om bl.a. chatt och videokonferenser. En backup-server. Totalt hade vi 7 servrar som vi behövde underhålla, drifta och uppdatera kontinuerligt.

Vi räknar med att en servers livslängd är c:a 3 år. Det är ju också en hel del jobb att byta ut en server rent fysiskt.

Genom att välja IBM Smart Cloud fick vi allt som fanns på våra sju servrar, men utan all dyr och tråkig administration. All support (om vi behöver det) går direkt från användaren till IBM. All uppdatering sker automatiskt och ingår i månadskostnaden.

Vi räknar med att vi sänkte våra systemkostnader med minst 80%.

Vill du veta mer kontakta Ali Qureshi / 0703211115

SOA baserad integrationsplattform

En SOA baserad integrationsplattform är en av de viktigaste och mest strategiska investeringar ett företag kan göra. Genom att ha en tjänstebaserad plattform slipper man spagettikod och långa leveranstider.

Många företag börjar med en renodlad CMS lösning för att skapa en digital kanal mot allmänhet och kunder. Man nöjer sig med att förmedla text och bild. Men kraven på att leverera affärsfunktionalitet som e-handel och andra interaktiva tjänster ökar. Företag som inte har rätt plattform tvingas ofta driva långa projekt för att realisera de nya krav som uppstår från marknads- och kommunikationsavdelningen. Det resulterar ofta i förseningar och höga kostnader.

Ofta bygger man in sig i ett hörn. Medarbetare som kan systemet byter arbete och företag vilket skapar problem då systemdokumentationen i 9 av 10 fall är undermålig. 

Genom att istället för ett CMS bygga på en intergationsplattform i form av en portal behöver man bara leverera själva tjänsten och ”plugga in” den i portalramverket. Nästan samma "tänk" som att ladda ner en app till telefonen. Den specifika funktionen finns i appen, men den använder ramverkets alla andra funktioner som användarhantering, gränssnitt och säkerhet.

Vi på EdgeGuide är experter på just detta. Att bygga strategiska plattformar för kort ”time to market”

Kontakta Ali Qureshi om du vill veta mer om detta ämne eller ring på 0703211115

Instagram Portlet till Websphere Portal och Liferay Portal

EdgeGuide AB har lanserat en Instagram Portlet till både Liferay Portal och Websphere Portal. Portletten drar du lätt ut till önskad webbsida och sedan lägger du in kontouppgifter.

Genom att ladda upp bilder från din mobil, uppdateras Instragram, twitter, Facebook och Flickr. Anledningen till att man vill ha med Flickr som källa, är att Flickr ger oss bättre SEO än Instagram, som mer eller mindre inte har någon SEO-effekt överhuvudtaget.

Portletten kan användas på flera sidor och är på så sätt inte begränsad till en enskild sida. Vi har använt oss av Instagrams API:er och byggt allt från grunden.

En bild säger mer än 1000 ord brukar man säga och genom att kommunicera med bilder förmedlar man känsla, tillhörighet och stärker sitt varumärke. Samtidigt når man också kunder där de brukar vara på fritiden. Bilder är även en bra källa för att förmedla sin företagskultur med, i synnerhet vid rekrytering.

För mer information kontakta Ali Qureshi eller ring direkt: 0703211115

Prova portletten här >>

Visar 4 resultat.