EdgeGuide bloggen

Skapar social affärskommunikation kundvärde?

Att medvetenheten kring social affärskommunikation (social business) ökar är otvetydigt, däremot så är det för många oklart vilka kundvärden detta ska skapa. Att kundvärde är hela ideén med social affärskommunikation är dock självklart och nyckeln till framgång ligger i att få ihop det man säger att man är (varumärket) och det man gör (operativa processer) med det som sedan når kunden.

Följande modell (källa: http://www.socialbusinessnews.com/social-business-customer-value/) är ett bra exempel på hur ekosystemet bör ser ut:

Att bli mer sociala med kunden är på alla sätt bra men den fulla potentialen kommer fram först när man också ser till att bygga inifrån företaget och se till att de interna arbetssätten hänger ihop med budskapet utåt.

Social affärskommunikation innebär alltså BÅDE ett socialt varumärke och en socialt arbetande organisation i alla delar. Det är inte bara en fråga om PR och marknadsföring, Facebook och Twitter. Det vi kommunicerar utåt till våra kunder och partners måste stämma med hur vi verkar och agerar.

Därför påverkar ett socialt arbetssätt hela organisationen. Vi talar om en social designprocess där människor, information och processer blir kommunicerande kärl.

Vill du veta mer om hur man lyckas skapa kundvärde genom sociala intranät, kontakta Ali Qureshi 070-3211115

Visar 1 resultat.