EdgeGuide bloggen

16 Dec 2013

Mobila strategier - hur dina mobila lösningar blir framgångsrika

Mobila strategier är inte bara en del av en webbstrategi eller en traditionell IT-strategi. Mobila strategier sträcker sig mycket längre än så och har en större betydelse för företag och myndigheters verksamheter.

Vissa verksamhetsprocesser kommer behöva förändras i grunden och affärsidéer kan behöva skrivas om eftersom helt nya spelregler gäller.

Under tredje kvartalet 2012 hade Windows c:a 2% andel av den globala smart phone-marknaden, tredje kvartalet 2013 hade man c:a 4%. Detta är uppskattningar och varierar beroende på vilken källa man använder.  Frågan är dock om man vågar chansa på att Windows inte kommer ha en ännu större andel om 18 månader från nu?  Hur mycket? 10%? 20%. En del bedömare menar till och med att Microsoft kommer vara större än Apple om några år. Samtidigt har smart phone-pionjärerna RIM med sin Blackberry i princip försvunnit från marknaden. Vill du finnas där dina kunder och användare är? Var kommer de vara om ett år?

Om något så är också mobila användares krav högre än traditionella användare. Detta beror på flera faktorer. Kanske den främsta är att mobila användare är mycket mer flyktiga än stationära användare. Om inte appen startar upp snyggt och snabbt så är sannolikheten stor att användaren direkt avinstallerar den. Vem orkar använda en app där man måste gå in på företagets webbsajt för att registrera sig först? Det finns alltid en liknande app att ladda ner.

Appen lever och dör med sin rating. Inget annat än fem stjärnor räknas. Ingen kan vara nöjd med 2,8 i medelbetyg av användarna. Det betyder att man har misslyckats.

Hur utvecklar man samtidigt för alla befintliga operativsystem och enheter? Hur testar man för dessa? Är din kundtjänst beredd på att fånga upp kundfrågor och synpunkter från Facebook och Apples Appstore? Hur hanterar du säkerhet på enheter du inte vet var de finns eller kanske till och med vem som använder dem? Behöver du integrera den mobila appen mot dina bakomliggande system?

Integration är en av de viktigaste tekniska aspekterna. För att appen eller den mobila webbsidan ska kunna leverera något vettigt innehåll och att informationen som användaren skriver in ska ha någonstans att ta vägen så behövs ofta integration mot dina bakomliggande system. När det gäller en mobil webbsida så sköts det som vanligt genom befintlig portallösning. För en app så måste man bygga denna integration separat. Dessa integrationer bör bygga på standardteknik och vara återanvändbara, annars drivs kostnaderna upp när man vill bygga in ny funktionalitet eller lansera ytterligare en app.

Oavsett om ditt företag bygger en app för e-handel, din myndighet bygger en app för e-tjänster för medborgare och företag eller om du enbart har behovet att publicera information genom en mobilanpassad websida, så behöver du en solid mobil strategi. Du behöver sortera ut dina tekniska affärsmässiga förutsättningar och behov.

Vidare måste affärsnyttan vara klart definierad och din verksamhet måste vara beredd på att appen för många av dina kunder kommer vara den huvudsakliga kontakten med ditt företag. Den mobila strategin måste vara tillräckligt detaljerad för att kunna beskriva detta, men också tillräckligt flexibel för att kunna hantera den våldsamt snabba utvecklingen som vi upplever nu. Teknik och beteenden kommer fortsätta utvecklas.

Vi på Edgeguide har hjälpt våra kunder med lösningar och strategier kring affärskommunikation i över tretton år. Vi har erfarenheten och samtidigt framtidsperspektivet att kunna hjälpa dig med mobila strategier för ditt företag eller din myndighet. Vi kan hjälpa dig att reda ut begreppen och bygga en mobil strategi som håller för framtidens utmaningar.

Vill du veta mer om hur EdgeGuide kan hjälpa dig med mobila strategier? Hör gärna av dig till oss för ett mote. Kontakta Jonas Thorsell. 070-321 11 48, jonas.thorsell@edgeguide.com

Missa inte chansen att titta på vår film om mobilitet!

  • Tipsa