EdgeGuide bloggen

20 Feb 2014

Skapar social affärskommunikation kundvärde?

Att medvetenheten kring social affärskommunikation (social business) ökar är otvetydigt, däremot så är det för många oklart vilka kundvärden detta ska skapa. Att kundvärde är hela ideén med social affärskommunikation är dock självklart och nyckeln till framgång ligger i att få ihop det man säger att man är (varumärket) och det man gör (operativa processer) med det som sedan når kunden.

Följande modell (källa: http://www.socialbusinessnews.com/social-business-customer-value/) är ett bra exempel på hur ekosystemet bör ser ut:

Att bli mer sociala med kunden är på alla sätt bra men den fulla potentialen kommer fram först när man också ser till att bygga inifrån företaget och se till att de interna arbetssätten hänger ihop med budskapet utåt.

Social affärskommunikation innebär alltså BÅDE ett socialt varumärke och en socialt arbetande organisation i alla delar. Det är inte bara en fråga om PR och marknadsföring, Facebook och Twitter. Det vi kommunicerar utåt till våra kunder och partners måste stämma med hur vi verkar och agerar.

Därför påverkar ett socialt arbetssätt hela organisationen. Vi talar om en social designprocess där människor, information och processer blir kommunicerande kärl.

Vill du veta mer om hur man lyckas skapa kundvärde genom sociala intranät, kontakta Ali Qureshi 070-3211115

  • Tipsa

18 Feb 2013

IBM Connections Content Edition och Enterprise Content Management

En fundering som uppstår hos i stort sett alla kunder som använt IBM Connections eller andra sociala intranät en tid, är var man lagrar olika typer av dokument.

De sociala funktionerna lämpar sig speciellt väl för samarbetsprocessen där man interaktivt samarbetar med att ta fram idéer, underlag och dokument. Problemen uppstår när man vill infoga det färdiga arbetet i någon form av företagsgemensamt "document repository" eller ECM-system med metadata och godkännandeflöden. Vi talar ibland om "System of Engagement" kontra "System of Record".

IBM Connections Content Edition innebär integrerar socialt samarbete och ECM i en sammanhållen och fullt integrerad miljö.

Kontakta Pär Åberg för mera information.

  • Tipsa

7 Jan 2014

Vad är egentligen en social business?

Frågan kring om och hur man kan se vilket företag som är och agerar socialt har nog lite olika svar beroende på vem man frågar. Eftersom jag själv fått frågan en hel del på sistone så har jag kommit fram till några beteenden som jag själv associerar med att vara ett ”socialt företag”:

  • det är fullkomligt självklart för alla att dela med sig av den kunskap man har

  • email används som ett notifieringsverktyg och inte för fildelning mellan 2 personer och kanske 10 andra in-kopierade som gisslan

  • när jag som tex en kundtjänstmedarbetare tar det gör givet att återmata synpunkten jag just fått från en kund direkt till den ansvariga (via tex en community eller forum) för just den produkten eller tjänsten

  • när något kommuniceras från VD eller annan chef så inbjuds man till en öppen dialog kring ämnet

Listan kan göras lång men rent konkret betyder detta tex att:

  • varje medarbetares kunskap och pågående aktiviteter behöver synliggöras i organisationen (den funktionen har alla intranät idag)

  • styrkorten och belöningsmekanismer behöver premiera de som är synliga och aktivt delar med sig av kunskap och motsatt då ”straffa” de som håller information för sig själv för att cementera en maktposition

  • skapa en transparens och möjlighet för medarbetarna att medverka i diverse forum som kanske inte har direkt med just de konkreta arbetsuppgifterna man till synes har. Alla jobbar mot samma mål dvs se till att de produkter och tjänster säkerställer de behov våra kunder har och kanske inte ens visste att de hade.

Det det handlar om i slutändan är hur företag ska använda den fulla potential som finns i form av kunskap, erfarenhet, innovationskraft och passion för att göra bättre produkter som kommer snabbare till marknaden och som överträffar våra kunders förväntningar. Detta mål är det primära för alla i organisationen och att samarbeta över funktionsgränser och hierarkier och att vara ”social” är en nyckelfaktor för detta. Dessutom blir det roligare på jobbet som i sin tur ökar medarbetarnas engagemang och som då ytterligare förbättrar innovationskraften och effektiviteten i organisation. En sådan positiv spiral borde alla företag vara intresserade av, eller?

Vill du veta mer om hur EdgeGuide kan hjälpa dig med Sociala Intranät? Hör gärna av dig till oss för ett möte. Kontakta Ali Qureshi. 070-321 11 15,  ali.qureshi@edgeguide.com

  • Tipsa

13 Feb 2011

Kom och lyssna på oss på Collaboration Forum 2011

Kom och lyssna på oss på Collaboration Forum 2011

Årets Collaboration Forum sätter fokus på socialt nätverkande och hur detta kan se ut i praktiska termer. Vi kommer få se exempel på hur man kan tillföra sin organisation konkret affärsnytta genom en tillämpning av sociala nätverk. Naturligtvis kommer det även presenteras en hel del nyheter från Lotusphere - IBMs årliga konferens med effektiva samarbetslösningar i centrum.

Collaboration Center - Från Noll till Socialt Intranät på Nolltid

Vi är med i år igen och deltar som IBM samarbetspartner. Vi kommer att prata om Collaboration Center, Enterprise 2.0. Det Sociala Intranätet är nu inte bara en vision utan en verklighet. Social programvara har hittat vägen till affärsvärlden med en mängd effektiva verktyg för kunskapshantering, intern och extern kommunikation, dokumenthantering och projekt. EdgeGuide visar Collaboration Center den första riktigt färdiga lösningen baserad på bl a Lotus Connections som passar mindre och medelstora företag och som installeras på 2-3 dagar.

Kom förbi och lyssna på min presentation och ta del av allt annat som Collaboration Forum har att erbjuda.

Lotus Collaboration Forum Stockholm

När? 22:e februari, 10.00 – 16.00 (Registrering från 09.30) Mingel från 16.00

Var? Omegasalen, Vasakronan konferens, Knarrarnäsgatan 7 i Kista

  • Tipsa

28 Dec 2011

IT trender 2012 är Social

EdgeGuide kan trenderna 2012 enligt IDG

IDG bad Edgeguide peka ut  två av de starkaste IT-trenderna inför 2012.
I en bilaga till Computer Sweden pekar Pär Åberg, VD på EdgeGuide, och Ali Qureshi, Edgeguides grundare, ut de starkaste trenderna för intranät, extranät, webb och sociala media inför 2012.

Trenden 2012: Social Business!
" -Sociala medier skördar massiva framgångar när det gäller privat kommunikation och som ett växande verktyg för riktad marknadsföring. Nu börjar det också användas internt inom företag för att utveckla organisationens ledarskap och skapa effektivare kommunikation, säger Pär Åberg"

Trenden 2012: Open-Source!
" - För att hjälpa fler företag att kunna starta en portal har vi satsat på en open source-produkt som heter Liferay Portal, säger Ali Qureshi."

Läs hela artikelna påd Ali och Pär genom att trycka på bilderna nedan (PDF)

 

  • Tipsa

2 Feb 2012

IBM Connections

IBM lanserar en ny version av IBM Connections

IBM lanserar nu ny programvara och tjänster som ger möjlighet att analysera aktiviteter i sociala nätverk för att snabbare och bättre kunna agera på dessa initiativ. Denna lansering innehåller såväl en ny version av IBMs sociala plattform IBM Connections samt nya molntjänster i IBM SmartCloud.

Bland nyheterna finns social analysprogramvara som integrerar bland annat wikis, bloggar, aktiviteter, mejl, kalendrar och flaggar relevant data som kräver någon form av aktivitet. Nya IBM SmartCloud for Social Business förenklar tillgång till information, sociala nätverk, direktmeddelande och mejl molnbaserat, vilket förenklar för anställda att samarbeta oavsett var de befinner sig.

 

  • Tipsa

12 Feb 2012

Webbdagarna 2012

Vi på EdgeGuide AB, tillsammans med IBM, har fått den stora äran att ha en egen monter och tala på Webbdagarna 2012.

Webbdagarna Stockholm 2012 samlar den digitala affärsvärldens mest framstående experter, entreprenörer och leverantörer på Stockholm Waterfront Congress Centre – som tillsammans med 1000 entusiastiska deltagare skapar en mötesplats som tveklöst kommer att inspirera och ge dig nya, värdefulla affärskontakter.

Med minst 60 talare och 6 olika kunskapsspår ger vi dig dessutom insikterna, trenderna, verktygen och de konkreta tipsen du behöver för att dra nytta av de digitala kanalernas ändlösa möjligheter i din yrkesroll och se till att ditt företag ligger i framkant i sin digitala närvaro.

Årets huvudtema är Gör Skillnad, av tre anledningar:
1. I programmet lyfter man fram de personer och företag som just nu gör störst skillnad i arbetet med att leda och driva affärsutvecklingen och innovationen på webben, och får dem att dela med sig av sina kunskaper och insikter till publiken.

2. Årets tema är även en uppmaning till dig som deltagare. Webbdagarna vill nämligen involvera dig mer än tidigare år – bland annat genom webbdagarnas Unconference-spår, i webbdagarnas diskussionsområden på Stockholm Waterfront och via Twitter och webbdagarnas forum – och få dig att göra skillnad i skapandet av årets event. Hjälp oss att göra Webbdagarna bättre än någonsin!

3. Visionen med Webbdagarna är att skapa landets mest inspirerande och kreativa mötesplats för alla som arbetar med digitala kanaler och man strävar därför mot att Webbdagarna Stockholm 2012 ska vara en plattform som gör skillnad för svenskt näringsliv – där nya digitala affärsmöjligheter, idéer och partnerskap föds.

Webbdagarna i Stockholm 2011 lockade 1100 personer, var i princip helt utsålt och dessutom mycket uppskattat av deltagare och partners. Cirka 90 procent av deltagarna gav eventet 4 eller 5 i betyg på en skala 1-5.

Webbdagarna Stockholm 2012 kommer att bli bättre, större och ännu mer djupgående än någonsin tidigare. Säkra din plats i god tid.

 

  • Tipsa

4 Apr 2012

Affärsnytta med sociala verktyg

Kom på vår Föreläsning - Hur skapar du affärsnytta med sociala verktyg? Berns 19 april 2012


Alla talar om Social Business, Sociala intranät och Sociala medier, men väldigt få kan se den konkreta kopplingen till nyttan i den egna organisationen.

Föreläsningen handlar om varför det är så viktigt att organisera och lagra humankapitalet. Föreläsningen är kostnadsfri och är till för att inspirera dig som jobbar med kommunikation och HR frågor.

Hur inför man ett socialt intranät framgångsrikt?
Securitas med hundratusentals anställda över hela världen införde en Social intranätplattform för ungefär ett år sedan. Projektet blev uppmärksammat i media och nominerat till ”Årets IT-projekt 2011”.  Helene Åström, chef för intern kommunikation på Securitas, kommer berätta om framgångsfaktorerna för ett lyckat projekt.

Vi på EdgeGuide har länge sett hur socialt nätverkande förändrar privatlivet. När samma kraft får komma till sin rätt i ett företag, öppnas dörrarna till enklare och mer effektiv kommunikation, med bättre affärer som resultat.

När?
19 april, 2012 kl. 08:45

Var?
Berns
Berzelii Park
103 25 Stockholm

Agenda
08.45-09.00 Registrering
09.00-09.10 Kort presentation av EdgeGuide
09.15-10.00 Sociala intranät – Vad tillför social interaktion internt?
10.00-10.15 Kaffe
10.15-11.00 Securitas berättar hur man rullar ut social plattform på bästa sätt!
11.00-11.15 Sammanfattning & Frågor

 

  • Tipsa

11 Mar 2013

IBM Smart Cloud

Varför skall vi in i IBM Smart Cloud?

Vi på Edgeguide ställde oss själva den frågan för drygt ett år sedan. Vi hade 7 servrar som drev våra viktigaste applikationer. En IBM Traveler som såg till att alla mail, kalenderinbjudningar samt adressbok var tillgängliga för mobila klienter. En mailserver. Ett Socialt intranät byggt på IBM Connections. 3 kommunikationsservrar som tog hand om bl.a. chatt och videokonferenser. En backup-server. Totalt hade vi 7 servrar som vi behövde underhålla, drifta och uppdatera kontinuerligt.

Vi räknar med att en servers livslängd är c:a 3 år. Det är ju också en hel del jobb att byta ut en server rent fysiskt.

Genom att välja IBM Smart Cloud fick vi allt som fanns på våra sju servrar, men utan all dyr och tråkig administration. All support (om vi behöver det) går direkt från användaren till IBM. All uppdatering sker automatiskt och ingår i månadskostnaden.

Vi räknar med att vi sänkte våra systemkostnader med minst 80%.

Vill du veta mer kontakta Ali Qureshi / 0703211115

  • Tipsa