EdgeGuide bloggen

20 Feb 2014

Skapar social affärskommunikation kundvärde?

Att medvetenheten kring social affärskommunikation (social business) ökar är otvetydigt, däremot så är det för många oklart vilka kundvärden detta ska skapa. Att kundvärde är hela ideén med social affärskommunikation är dock självklart och nyckeln till framgång ligger i att få ihop det man säger att man är (varumärket) och det man gör (operativa processer) med det som sedan når kunden.

Följande modell (källa: http://www.socialbusinessnews.com/social-business-customer-value/) är ett bra exempel på hur ekosystemet bör ser ut:

Att bli mer sociala med kunden är på alla sätt bra men den fulla potentialen kommer fram först när man också ser till att bygga inifrån företaget och se till att de interna arbetssätten hänger ihop med budskapet utåt.

Social affärskommunikation innebär alltså BÅDE ett socialt varumärke och en socialt arbetande organisation i alla delar. Det är inte bara en fråga om PR och marknadsföring, Facebook och Twitter. Det vi kommunicerar utåt till våra kunder och partners måste stämma med hur vi verkar och agerar.

Därför påverkar ett socialt arbetssätt hela organisationen. Vi talar om en social designprocess där människor, information och processer blir kommunicerande kärl.

Vill du veta mer om hur man lyckas skapa kundvärde genom sociala intranät, kontakta Ali Qureshi 070-3211115

  • Tipsa

7 Jan 2014

Vad är egentligen en social business?

Frågan kring om och hur man kan se vilket företag som är och agerar socialt har nog lite olika svar beroende på vem man frågar. Eftersom jag själv fått frågan en hel del på sistone så har jag kommit fram till några beteenden som jag själv associerar med att vara ett ”socialt företag”:

  • det är fullkomligt självklart för alla att dela med sig av den kunskap man har

  • email används som ett notifieringsverktyg och inte för fildelning mellan 2 personer och kanske 10 andra in-kopierade som gisslan

  • när jag som tex en kundtjänstmedarbetare tar det gör givet att återmata synpunkten jag just fått från en kund direkt till den ansvariga (via tex en community eller forum) för just den produkten eller tjänsten

  • när något kommuniceras från VD eller annan chef så inbjuds man till en öppen dialog kring ämnet

Listan kan göras lång men rent konkret betyder detta tex att:

  • varje medarbetares kunskap och pågående aktiviteter behöver synliggöras i organisationen (den funktionen har alla intranät idag)

  • styrkorten och belöningsmekanismer behöver premiera de som är synliga och aktivt delar med sig av kunskap och motsatt då ”straffa” de som håller information för sig själv för att cementera en maktposition

  • skapa en transparens och möjlighet för medarbetarna att medverka i diverse forum som kanske inte har direkt med just de konkreta arbetsuppgifterna man till synes har. Alla jobbar mot samma mål dvs se till att de produkter och tjänster säkerställer de behov våra kunder har och kanske inte ens visste att de hade.

Det det handlar om i slutändan är hur företag ska använda den fulla potential som finns i form av kunskap, erfarenhet, innovationskraft och passion för att göra bättre produkter som kommer snabbare till marknaden och som överträffar våra kunders förväntningar. Detta mål är det primära för alla i organisationen och att samarbeta över funktionsgränser och hierarkier och att vara ”social” är en nyckelfaktor för detta. Dessutom blir det roligare på jobbet som i sin tur ökar medarbetarnas engagemang och som då ytterligare förbättrar innovationskraften och effektiviteten i organisation. En sådan positiv spiral borde alla företag vara intresserade av, eller?

Vill du veta mer om hur EdgeGuide kan hjälpa dig med Sociala Intranät? Hör gärna av dig till oss för ett möte. Kontakta Ali Qureshi. 070-321 11 15,  ali.qureshi@edgeguide.com

  • Tipsa

22 Feb 2013

Det sociala företaget och varumärket

Socialt kapital är de (förhoppningsvis goda) relationer vi har med andra människor, företag och samhället i stort och de fördelar vi kan få av att ha dessa relationer. Alla anställda representerar våra varumärken mot omvärlden.

Idag har faktiskt alla våra kunder, affärspartners, före detta anställda med flera möjlighet att tycka till om vårt företag och dela sina åsikter med i stort sett hela världen via sociala nätverk. Det enda sättet för en för en företagsledning att känna sig riktigt trygg är att se till att alla anställda känner till och verkligen delar viktiga, gemensamma grundvärden. Det interna och externa budskapet måste hänga ihop i alla delar. I varje affärsmöte och i varje kundservicesamtal.

Social Business handlar alltså inte bara om att införa ett antal nya spännade sociala verktyg utan framförallt om en resa mot en öppen kultur där alla anställda uppmuntras att dela, samarbeta, fundera och agera för förbättring och utveckling.

  • Tipsa

5 Mar 2013

Instagram Portlet till Websphere Portal och Liferay Portal

EdgeGuide AB har lanserat en Instagram Portlet till både Liferay Portal och Websphere Portal. Portletten drar du lätt ut till önskad webbsida och sedan lägger du in kontouppgifter.

Genom att ladda upp bilder från din mobil, uppdateras Instragram, twitter, Facebook och Flickr. Anledningen till att man vill ha med Flickr som källa, är att Flickr ger oss bättre SEO än Instagram, som mer eller mindre inte har någon SEO-effekt överhuvudtaget.

Portletten kan användas på flera sidor och är på så sätt inte begränsad till en enskild sida. Vi har använt oss av Instagrams API:er och byggt allt från grunden.

En bild säger mer än 1000 ord brukar man säga och genom att kommunicera med bilder förmedlar man känsla, tillhörighet och stärker sitt varumärke. Samtidigt når man också kunder där de brukar vara på fritiden. Bilder är även en bra källa för att förmedla sin företagskultur med, i synnerhet vid rekrytering.

För mer information kontakta Ali Qureshi eller ring direkt: 0703211115

Prova portletten här >>

  • Tipsa